Městská část Praha - Libuš (místní Agenda 21 a Projekt Zdravé město)
Telefon1: +420 261 711 380
Telefon2: +420 244 471 876
Telefon3: +420 244 471 884


odkaz na stránky MČ

Aktuální fotogalerie

Foto z galerie: Výsadba pro malé občánky 4. 5. 2017
 
Výsadba pro malé občánky 4. 5. 2017

Zajímavý odkaz

Váš rodokmen - Libuš

vymezovací obrázek

Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 - Články


<< zpět na seznam článků

Komunitní plánování a místní Agenda 21 v MČ Praha - Libuš

Zde se dozvíte, jak to všechno začalo.

Co je to komunitní plánování, jehož nástrojem je místní Agenda 21:

Komunitním plánováním je zapojena veřejnost do spolurozhodování při vytváření místa v okolí jejich bydliště při dodržení vyváženosti ekonomické, ekologické a sociální oblasti. S veřejností může být vytvářen i komunitní (strategický) plán rozvoje jejich území, při jehož tvorbě je základem dialog mezi samosprávou obce, obyvateli, podniky…., aby bylo možno stanovit, kam by se rozvoj obce měl ubírat a jak toho dosáhnout. Navázané kontakty a spolupráce dává široký prostor pro další soustavnou spolupráci.
Komunitní (strategický) plán rozvoje území vzniká na základě průzkumu názorů úředníků státní správy, zástupců samosprávy, podnikatelů, občanů žijících v regionu, institucí a organizací působících v regionu.
Výsledky průzkumů a jednání jsou shrnuty do předběžného plánu, který je předložen k další veřejné diskusi na kulatých stolech s občany. Je zveřejněn v místním tisku a je rozšiřován jako směrodatný dokument pro další rozvoj obce, odsouhlasený místním zastupitelstvem.
Projednáním s občany a organizacemi lze vytvořit finální Strategický plán, který stanoví dílčí jasné otázky pro každý problémový okruh v regionu. Dále stanoví dílčí cíle, naznačí možnosti a hlavně místní vnitřní zdroje pro řešení otázek (např. finanční podpora ze strany podnikatelů, regionálních institucí, vědeckých institucí apod.).
Strategický plán má samozřejmě více úkolů než pouze být základním plánem pro rozvoj území, ale může sloužit jako podkladový dokument občanů pro vytvoření konceptu územního plánu. Zároveň je klíčem k čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů EU, protože může být zdrojem inspirace pro podání různých žádostí z podporovaných projektů.

Co předcházelo komunitnímu plánování v MČ Praha – Libuš ?

Během března a dubna roku 2004 bylo provedeno v městské části dotazníkové šetření formou anketního lístku vloženého do bezplatného místního měsíčního časopisu U Nás, byl přístupný na webových stránkách městské části. Tento lístek bylo možno odevzdat ve vyhrazených prostorách úřadu a v šesti místních obchodech.

Vyhodnocení ankety:
Komunikace, životní prostředí:
Špatný stav komunikací, chodníků, velká hustota dopravy. Nutnost vytvoření zpomalovacích pruhů, semaforů, kruhových objezdů. Vlivem přehuštěné dopravy je znečištěné prostředí, hluk. Nedostatečný úklid komunikací, travnatých ploch a zeleně. Potřeba více veřejných parkovišť a oplocených dětských hřišť, kam by neměli přístup domácí zvířata. Podél ulice Meteorologická vybudovat zábradlí pro bezpečnost dětí docházejících do základní školy.
Dopravní spojení:
Z ankety vyplynula nespokojenost s návazností spojů autobusové linky č. 133 na č. 165 a 198, v sobotu a v neděli posílení linek a prodloužení autobusové linky č. 198 na současnou konečnou autobusu č. 113.
Nákupní střediska :
Nevyhovující stav v obchodní síti. Chybí pekárna, větší nákupní středisko s potravinami, prodejna masa, zeleniny, knihkupectví, bankomat a různé služby, např. opravna obuvi.
Bezpečnost :
Zlepšit dozor od městské policie. Překračování povolené rychlosti na komunikacích, pohyb psů bez vodítka a košíku.
Odpočinek, kultura :
Zřízení kulturního střediska s divadlem a pořady pro děti. Chybí odpočinková zóna a parky.
Sportovní aktivity :
Absence sportovního areálu, kde by se konalo více organizovaných sportovních aktivit, byl by tam bazén, squashový kurt. Chybí cyklostezky.
Sociální síť :
Vhodný by byl klub maminek a hlídací služba, domov důchodců, dům s pečovatelskou službou, výdejna obědů pro seniory, domov pro matky (otce) s dětmi a azylové byty.
Většina občanů je spokojena se službami lékařů, ovšem stěžuje si na přeplněnost v čekárnách.
Současná burza (tržnice) podél ul. Novodvorská :
Skoro 30% ze zúčastněných souhlasilo s tím, aby zůstala burza původní, 60 % byla proti. Někteří občané se vyjádřili kladně k novému návrhu nové tržnice.
Východní obchvat Písnice vedený v trase určené územním plánem :
Polovina občanů s ním souhlasila, polovina občanů byla proti.

Proč starosta MČ začal organizovat schůzky s konkrétními skupinami občanů?

Od září roku 2004 do června roku 2005 se uskutečnilo 5 setkání a to s místními lékaři, obchodníky, podnikateli a zástupci občanských sdružení, spolků a organizací. Na těchto schůzkách jsme pochopili, že mezi námi žije mnoho aktivních lidí se zajímavými připomínkami a nápady. Výstupy ze setkání potvrdily problémy městské části.

Kdy byla zahájena komunitní práce?

V říjnu 2005 se uskutečnila 1. informativní schůzka pracovní skupiny složená z občanů různého věku, profesí, vzdělání.
Zastupitelstvu MČ bylo v říjnu 2005 předloženo k odsouhlasení podání žádosti o vstup do Národní sítě Zdravých měst ČR (dále jen „NSZM“) ve formě přidruženého členství.
Na 2. schůzce konané v listopadu 2005 bylo s pracovní skupinou zahájeno vytváření komunitního plánu rozvoje městské části Praha – Libuš.
Byla vytvořena hrubá osnova plánu rozvoje MČ, která byla v lednu 2006 pracovní skupinou pod vedením ředitele NSZM na 3 .schůzce dotvořena a rozšířena o specifické cíle.

Proč měla městská část zájem o vstup do NSZM ?

Vznikla potřeba metodického vedení při postupu vytváření komunitního plánu rozvoje MČ, schopnost pořádání komunitních kampaní, možné využití různých seminářů a školení týkajících se práce s komunitou, zaměřených i na strukturální fondy EU.
Do budoucna možné zapojení do postupu strategického rozvoje v souladu s požadavky EU: udržitelným rozvojem a aktivním zapojením veřejnosti ( místní Agenda 21: podpora udržitelného rozvoje na místní úrovni s aktivním zapojením veřejnosti,  LEHAP: místní akční plán zdraví a životního prostředí, zejména celková " dobrá správa věcí veřejných ".
V souhrnu lze říci, že Zdravá města, obce a regiony se promyšleně snaží utvářet město (obec, region) jako kvalitní a příjemné místo pro život na základě dohody s obyvateli. Věří, že občané získají "zdravý patriotismus", že lidé budou svou komunitu i krajinu považovat za svůj domov a budou o ně také takto pečovat.
NSZM ČR získala titul Světový projekt EXPO 2000 za svoji metodiku . V roce 2001 obdržela NSZM ČR jako čtrnáctá z 30 národních sítí v Evropě certifikát kvality OSN-WHO , kterým WHO akredituje národní sítě vůči mezinárodním standardům. V roce 2003 získala NSZM ČR za svoji činnost Cenu ministra životního prostředí ČR .
Na zasedání podzimní valné hromady NSZM, bylo usnesením č. 1/PVH/2005 schváleno členství městské části Praha – Libuš v této asociaci municipalit (více informací o NSZM na www.nszm.cz )

0
vymezovací obrázek

 
Odpadové hospodářství

Soutěž

 
Fotosoutěž

Jablkobraní 2016

Jablkobraní 2016


Důležité telefony

Hasiči 150
Záchranná služba 155
Městská policie 156
Policie ČR 158

Ankety

Výsledky anket, dotazníkových průzkumů a sledování různých ukazatelů kvality života v Libuši a Písnici.

vstupte zde

Magazín U nás


 
Poslední číslo: 03/2018

 
 
Prohlášení o přístupnosti
 
© 2010, VV Studio - Václav Veselý